2014

Frankenstein 2.o

Jag skriver manus och musik till nästa projekt med Stockholms Musikteater. Premiär februari 2015. ”The merging of technology and humans is inevitable, and the end result will be a new species, able to hack its own cognition and edit its own biology”. En modern parafras där ”monstret” är huvudpersonen. Temat är transhumanismens, som förespråkar att vi ska använda all modern teknik för att förbättra våra mentala och fysiska egenskaper. Vi händer när vi snart kan skapa ”human 2.0”? Blir det en människa eller en maskin?

Jag har fått dramatikerstöd för projektet.

 

Camera

Tillsammans med Staffan Aspegren formas en ny svensk musikal. Ingrid Bergman är leran vi använder. Men vi vill inte skapa bara en dokumentär historia. Även om hennes liv är oerhört spännade, speciellt hur hon lämnade ett liv där hon hade allt för ett helt annat i Italien. Nej, vårt tema är narcissism och hur vi skapar vår persona, den mask som vi bär inför andra.

Nu, efter spännande skrivarstunder på Österlen i somras, så har vi manus, sångtexter och de två sånger jag skrev till min konsert Tolv Musikare och en Opera. Och i vår blir det mycket spännande work-shops.

 

Ringaren i Notre Dame

På Moomsteatern i höst har jag fått förmånen att skriva sånger till denna fantastiska historia. Tillsammans med Manuela Nika är jag med i föreställningen som musiker. Dragspel, hangdrum, mandola och annat.

 

 Musikergig

Jag kommer att sitta på kammaren och skriva väldigt mycket framöver. Så jag behöver balansera med kul jobb som musiker. Här är tre sådana. Jag är pianist i projektet Två Tanter på Turné. Jag är musiker i Sofia Thelins band. I November ska vi spela Under Täcket igen. Förutom att jag skrivet den barnoperan så är jag pianist.

 

Mannen Utan Riktning

Jag har skrivit musiken till nästa stora projekt på Moomsteatern. 70 minuter musik blev det. Ett stort projekt med bl a levande stråkar av Musica Vitae och röster från Petri Sångare. Mitt största teatermusikprojekt någonsin. Då scenspråket är väldigt poetiskt, visuellt och nästan dialoglöst så har det varit som att skriva musik till en balett. Se mer här.