Anima- det kvinnliga i mannen

Manus av Jan-Erik Sääf & Odd Runeberg. Musik & sångtexter Jan-Erik Sääf

Regi: Andreas Boonstra. Beställd av Stockholms Musikteater 2012.Premiär 1 februari 2012, Boulevardteatern, Stockholm.

 

HANDLINGEN

En man, Niklas, framgångsrik spelutvecklare av våldsamma dataspel, blir plötsligt övergiven av sin fru. När han försöker förstå varför så tvingas han konfronteras med sin mansroll. Som hans 18-åriga dotter förklarar så är problemet att han och miljoner andra män förtrycker sina kvinnliga sidor, sin Anima. Därför har vi en sån ”rutten”, patriarkal värld. Dottern har utvecklat ett helt nytt sorts dataspel, Anima, som på ett effektivt sätt utvecklar de ”kvinnliga” sidorna hos spelaren. Där övar man sig att se helhet, söka samarbete, att relatera istället för konfrontera, att lyssna på sig själv, sin känsla för skönhet och harmoni. Man blir fokuserad och närvarande. Spelet öppnar en ny värld för Niklas och kommer att påverka honom och hans beslut.

 

FILM

Från Boulevardteatern, våren 2012. På scen: Jonas Nerbe, Hanna Melin, Hanna Fred Ekman (Cello, sång), Per Rosenius (Piano)

 

PROGRAMTEXT

Vi kallar oss man och kvinna. Det är inte hela sanningen. Mannen har “kvinnliga” sidor, Anima och kvinnan “manliga”, Animus. Det är viktigt att bejaka och integrera dessa sidor för att bli en hel människa. Konsekvensen av detta är att det vi kallar kvinnligt och manligt inte alls hör ihop med det faktum att man föds till ett visst kön. De tillhör alla kön enligt psykologen Carl Gustav Jung. Genom historien har mannen förtryckt sina “kvinnliga” sidor och projicerat detta förtryck på de verkliga kvinnorna i sin närhet och i samhället. Så kan man se att det patriarkala samhället skapats. Om män hade tillåtits visa mer känslor, mer omsorg om de närmaste eller visat mer kompromissvilja hade vi haft så många krig då? Här kanske finns en förklaring till att vår värld ser ut som den gör?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *